Vuoden 2017 toiminta

Torstaina 21.9. vietimme yhdistyksemme 95-vuotissynttäreitä Kuusankoskitalossa reilun neljänkymmenen jäsenen kesken. Kouvolsn Mieskuoron tuplakvartetti viihdytti laulullaan pienten puheiden, jutustelun ja kahvittelun lomassa. Kiitos kaikille veraille ja esiintyjille!

Lauantaina 12.8. retkeilimme Lounais-Suomessa Kultarannassa ja Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa. Lounastimme Ravintola Pohjakulmassa ja kahvittelimme Kalamyllyssä.

Arjan matkakertomus:

Lauantaiaamuna kohta kukonlaulun jälkeen starttasi Laurilan bussi Kuusankoskelta. Matkaan lähti 37 ilmoittautunutta puutarhaharrastajaa. Matka taittui juohevasti yhden kahvipaussin siivittämänä Kultarannan parkkipaikalle odottamaan oppaan saapumista.

Tunnin kestäneen kierroksen aikana saimme kattavan määrän tietoa sekä Kultarannan historiasta että nykypäivästä. Oppaalta irtosi myös muutamia hauskoja tarinoita menneisyydestä. Alueet, jotka pääsimme näkemään, oli todella mykistävää katsottavaa: ryhdikkäät suuret istutusalueet, kukoistavat, värikkäät kukkaryhmät. Sanat ja kuvat eivät riitä kuvailemaan upeita näkymiä!

Matka jatkui Naantalin toiselle laidalle Ravintola Pohjankulmaan saaristolaisherkkujen äärelle. Sydämellinen palvelu, pitopöydän itse valmistetut herkulliset antimet tunnelmallisessa ympäristössä, viehättävä ja hyvin hoidettu piha-alue. Aivan uskomattoman ihana paikka!

Makuelämyksiä muistellen suuntasimme kohti Turkua kohteena Ruissalo ja Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha. Päästyämme perille porukka hajaantui eri puolille kukin oman kiinnostuksensa mukaan. Pari tuntia vierähti kierrellessä. Sisätilojen trooppiset huoneet olivat mielenkiintoisia. Ulkoalueilla ehkä kesällä aikaisemmin olisi enemmän monivuotisissa kasveissa nähtävää - kukinta-aikaan.

Virvokkeet tekivät hyvin kahviossa kauppansa johtuen lämpötilan kipuamisesta hellelukemiin – enteillen tulevaa rajuilmaa.

Kotimatkalle lähdimme aikataulun mukaan. Hieman jo alkoi väsymys tuntua. Riihimäellä poikkesimme tutustumassa Kalamylly – nimiseen taukopaikkaan. Siellä olisi ollut paljonkin nähtävää ja kuultavaa mm. lohen kasvatuksesta, mutta sää, joka oli meitä sinne asti kohdellut melko lempeästi, heittäytyi Kalamyllylle päästyämme häijyksi: ukkosta ja vettä tummalta taivaalta.

Kotimatkan viimeinen osuus Lahti – Kouvola olikin melkoista myllerrystä: kaatuneita puita tiellä, rankkasadetta, kovaa salamointia. Mutta kuljettajamme luotsasi rautaisella ammattitaidolla meidät turvallisesti päätepisteeseen.

Mielenkiintoinen ja mukava reissu takana! Aika näyttää minne ensi kesänä lähdemme tutustumaan.

- Arja

Kultaranta (kuva Arja Sarkanen)
Ruissalo (kuva Arja Sarkanen)

Lauantaina 10.6. retkeilimme Hämeeseen päin. Tutustumiskohteitamme oli PerennaPuutarha PöntinenHellqvistin Puutarha ja Isomäen Puutarha. Pulkkilanharjun kautta ajelimme kaunista reittiä pitkin Vääksyn keskustaan, jossa ruokailimme Majakka-Paviljongissa.

Lauantaina 27.5. vierailimme Nina Rihun palkitulla pihalla Pilkanmaalla ja niin ikään palkitulla Raija ja Jorma Vahlan pihalla Inkeroisissa.

Lämmin kiitos ihanien pihojen omistajille Rihuille ja Vahloille!

Lauantaina 22.4. siivosimme Kuusankosken vanhaa toria kolmentoista jasenemme voimin. Tämän kevään keliksi sää oli melko suotuisa; vain muutama pisara ja lumihiutale!

Lämmin kiitos ahkerille puurtajille!

Valokuvia Facebook-sivuillamme.

Keskiviikkona 29.3. vietettiin PUUTARHAILTAA aiheena  Keittiöpuutarha - luonnonmukaista lavaviljelyä Kouvola-talolla.

17.30 alkaen puutarhuri ja kokki Virpi Petäjämäki esitteli säilykkeitä ja mausteita kasvattamistaan hyötykasveista. Myös maistiaisia oli tarjolla. Peltosen Puutarha myi hyötykasvien (ja hieman pelargonienkin!) taimia ja Kuusankosken Viherpiste hyötykasvien luomusiemeniä. Ahkerat Anjalankosken puutarhaseuralaiset myivät arpoja toiminnan tukemiseksi.

18.30 astui Simelius-salin lavalle illan päätähti luomupuutarhuri Suvi Lehtonen. Hän kertoi paitsi asiantuntevasti myös värikkäästi luonnonmukaisesta lavaviljelystä. Mielenkiintoista kuultavaa ja nähtävää riitti varmasti niin konkariviljelijälle kuin aloittelevalle viherpeukalollekin.

Tapahtumaan osallistujien määrästä päätellen aihe herätti kovasti kiinnostusta; paikalla oli vähintään 240 osallistujaa. Tapahtumapäivän lehdessä  Kouvolan Sanomat julkaisi näyttävästi Suvin haastattelun Menot-sivulla. Valitettavasti jutusta saattoi saada sen käsityksen, että luento-osuus olisi alkanut jo 17.30. Toivottavasti kukaan ei pahoittanut mieltään. Muulta osin iltaa voidaan pitää erittäin onnistuneena.

Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Anjalankosken Puutarhaseuran kanssa.

Kouvolan Sanomat Menot-palstalla 29.3.2017:

PDF-tiedostoKouvolan_Sanomat_290317.pdf (1.9 MB)

Valokuvat Jaana Juutila: