Vuoden 2019 toiminta

Torstaina 17.10. vietimme kekrijuhlaa Kettumäen järviruokokodassa turinoiden ja kahvittelun merkeissä kaminatulen ja kynttilöiden loisteessa. Virpi Petäjämäki kertoi meille villivihanneksista. Lämmin kiitos kaikille osallistuneille.

Torstaina 29.8. tutustuimme Kuusankosken hautausmaahan Kouvolan seurakuntayhtymän ylipuutarhuri Janne Saarisen opastuksella. Hautausmaa on otettu käyttöön vuonna 1933. Lämmin kiitos Jannelle ja mukana olleille.

Lauantaina 10.8. retkeilimme Kirkkonummelle.

Menomatkalla pistäydyimme Juustoportin kahvilassa Mäntsälässä.

Ensimmäinen pääkohteistamme oli Hvitträsk; museoitu Eliel Saarisen taiteilijakoti ympäristöineen. Opastettu kierros piti olla sekä sisällä että puutarhassa, mutta meitä opastettiin vain ulkona. Kierros oli mielenkiintoinen ja kattava. Oppaamme kertoili paitsi alueesta ja sen historiasta myös taiteilijakodin asukkaista ja sen vieraista ynnä henkilökunnasta. Onneksi ehdimme tutustua omatoimisesti myös Hvitträskin sisätiloihin museon kahvilassa nauttimiemme virvokkeiden jälkeen.

Hei,
Olemme todella pahoillamme Hvitträskin museon puolesta, että retkenne kohokohta, museon sisätilat jäivät teiltä opastamatta.
Tämä johtui ikävä kyllä sattumien summasta, Arja Sarkanen varasi teille opastuksen museoon ja puutarhaan, mutta viesti ei mennyt perille oppaalle asti, hän oli tietoinen teemakierroksesta puutarhassa, enkä ollut paikalla neuvomassa häntä aloittamaan sisällä. Minä taas luulin, että opas tekee samanlaisen kierroksen kuin edellisellä kerralla, puolet sisällä ja puolet ulkona.
Olette tervetulleita ilmaiselle opastetulle kierrokselle museossa, tarjous on voimassa myös ensi vuonna!
Ystävällisin terveisin,
Marianna Metsä, Vastaava opas, Hvitträsk museo

Valokuvat Kirsi Herala

Seuraava kohteemme oli Pokrova – ortodoksinen kirkko ja veljestö. Isä Hariton tutustutti meidät kirkkoon ja puutarhaan kovin persoonallisella tavallaan. Reipasta meininkiä - ei tarvinnut vieraidenkaan turhaan haahuilla! Nautimme paitsi hengen myös ruumiin ravintoa; maukasta borssikeittoa smetanan ja kaalipiirakan kera sekä jälkiruuaksi suussasulavaa makeaa piirakkaa kahvi ja teen kera. Myös silmän ruokaa oli runsaasti tarjolla; upea kirkko, koriste- ja hyötypuutarhat sekä kauniit rakennukset. Lämmin kiitos Pokrovan asukkaille vieraanvaraisuudesta.

Ennen kotimatkaa vierailimme viehättävässä paikassa eli Puutarhaliike Reimanilla.

Kaikenkaikkiaan retkemme oli varsin onnistunut! Suuret kiitokset luottokuskillemme Jannelle sekä kaikille mukana olleille!

Lauantaina 8.6. retkeilimme Lappeenrantaan ja Imatralle.
Vierailimme Kotkaniemessä (P.E. Svinhufvudin kotimuseo Luumäellä), jossa opastetun kierroksen lisäksi nautimme kahvit.
Seuraavaksi tutustuimme Ellen Helon uskomattomaan pihaan Imatralla.
Ruokailimme Ravintola Nuottassa. Nam!​
Tirilän Puutarhassa käynnin jälkeen viivähdimme vielä Pulsan asemalla.
Kiitos kaikille mukana olleille, emännille ja isännille sekä luottokuskillemme!

Lauantaina 18.5. vietimme Puutarhan teemapäivä  Kettumäen kansanpuistossa. Sää suosi, mutta koska Kouvolassa oli paljon tapahtumia samaan aikaan, osallistujia oli harvakseltaan. Taimet kuitenkin vaihtoivat omistajaa, letut ja kahvi maistuivat sekä kukkapenkit siistiytyivät.
Lämmin kiitos osallistujille!

Keskiviikkona 10.4. Kuusankoskitalon Voikkaasalissa Paula Ritanen-Närhi kertoi ja näytti kuvia persoonallisista puutarhoista. Terasseja, parvekkeita, japanilaisia puutarhoja, huvimajoja, kasvilavoja, yrttejä, kukkia - meillä on paljon kauniita puutarhoja.
Peltosen Puutarhan ihanat pelargonit herättivät jälleen suurta kiinnostusta.
Leppoisaan iltaan osallistui n. 180 viherpeukaloa.

Lämmin kiitos Paulalle, Juhalle ja kaikille mukana olleille sekä kannatuksesta!

Lauantaina 9.2. Puutarhaliitto järjesti Puutarhayhdistysten Kestävä Puutarha -viestintäseminaarin Helsingissä.
Yhdistyksestämme seminaariin osallistuivat Jaana Juutila ja Mervi Suvela. Oli mukavaa kuulla toisten yhdistysten toiminnasta ja saatiinpa joitain vinkkejäkin omamme kehittämiseen. Kattojärjestömme Puutarhaliiton toiminnasta ja tapahtumista voit lukea osoitteessa www.puutarhaliitto.fi

Keskiviikkona 6.3. vietettiin jäsenten kesken taimikasvatusiltaa Kuusankosken Viherpistellä pj. Arjan johdolla. Nopsaan kului parituntinen mukavassa seurassa uutta oppien ja kokemuksia vaihdellen.