Vuoden 2022 toiminta

100-vuotisjuhlaa vietettiin lauantaina 17.9.
Kertomuksen juhlasta näet klikkaamalla tästä

Lauantaina 13.8. pääsimme vihdoinkin retkelle Tampereen suuntaan.
Ensimmäisenä ohjelmassa oli Hatanpään kartano ja arboretum. Oppaamme johdolla tutustuimme kartanon ympäristön puustoon, ruusutarhaan ja perennaistutuksiin. Ruusu- ja perennapenkit ympäristöineen oli komeaa katseltavaa. Kahvila Arboretum Cafessa nautimme herkulliset "suolaiset" kahvin kera.
Seuraavaksi matkasimme Tallipihaan, johon tutustuimme omin päin. Kovin kesäinen oli tunnelma sielläkin.
Pinsiön Taimistoa ja sen upeaa näytepuutarhaa esitteli meille kauppias Sami Pihkoluoma, jolta saimme monipuolista aiheeseen liittyvää tietoa niin harrastajalle kuin ammattilaiselle käytettäväksi. Taimiston yhteydessä olevassa Maalaiskahvila Viljamin Vintissä maukkaan kasviskeiton karjalanpiirakoineen nautittuamme pääsimme vielä tekemään ostoksiakin.
Suomen syyskesä näytti meille parastaan. Retkemme oli jälleen kaikin puolin onnistunut.
Lämmin kiitos matkalaisille, kuljettajallemme ja oppaille!

Lauantaina 11.6. retkeilimme jälleen Kotkan seudulle

Ensimmäiset kohteeteemme olivat Jokipuisto ja Korelan ryhmäpuutarha, jossa eräs pariskunta kutsui meidät pihalleen ja esitteli puutarhaansa, mikä oli mukava lisä ohjelmaamme.
Sitten käveltiin ja kahviteltiin Langinkosken keisarillisella kalastusmajalla. Jukka kertoi meille paikan historiasta.
Sitten ajettiin Katariinan Meripuistoon ja ihasteltiin maisemia auton ikkunasta. Meripuiston lähellä olevaan Pioniseuran perustamaan Pionipuistoon tutustuttiin seuraavaksi. Valitettavasti myöhäisen kevään takia suurin osa pioneista oli vasta nupulla.
Sitten käveltiin Fuksinpuistossa, jossa ihailtiin atsaleoja ja kookkaita katsurioita.
Seuravaksi jettiin Sibeliuksenpuiston, Sapokan, Redutin ja perennapuiston ohi. Onhan niitä komeita puistoja Kotkassa.!
Syötiin ihana lounas vai brunssi Vellamossa Ravintola Laakonkissa .
Vaihdettiin lennossa suunnitelmaa ja Maretariumin sijaan mentiinkin tutustumaan Vellamon merimuseoon. Siellä oli mm. näyttely Ruotsinsalmen taistelusta.
Sitten kotiin. Oli mukava päivä; retkeläist viihtyivät ja Jukka Söderholm oli mahtava opas.
- Retken vetäjän Jaana Juutilan matkakertomus ja valokuvat.

Suuret kiitokset Jukalle, Jaanalle, kuljettajalle, kaikille osallistujille sekä tuntemattomalle pariskunnalle!

Tiistaina 7.6. alkuillasta pidimme taimitoria Kuusankosken vanhalla kauppatorilla ihanassa kesäsäässä.
Osallistujamäärä oli pienehkö, mutta mielenkiintoisia aiheeseen liittyviä keskusteluja käytiin niin "kauppiaiden" kuin kävijöidenkin kesken ja monet taimetkin vaihtoivat omistajaa.
Kiitos kaikille osallistujille ja kävijöille!

Lauantaina 28.5. osallistuimme Perinnerakentamispäivään Oravalan kartanossa. Yhdistys esitteli toimintaansa ja kertoi perinneperennoista. Myimme perinneperennojen jakotaimia ja arpoja yhdistyksemme toiminnan tukemiseksi.
Peltosen Puutarhalta saatavilla oli mm. pelargonien vanhoja lajikkeita.
Tapahtuman järjestäjinä olivat Perinnerakentamisyhdistys Iisakki ry www.iisakki.org ja Oravalan kartano www.oravalankartano.fi
Suuret kiitokset järjestäjille mukavasta ja mielenkiintoisesta tapahtumasta.
Iso kiitos myös kävijöille mukavista juttutuokioista asian äärellä ja yhdistyksemme toiminnan kannatuksesta.

Yhdistyksemme kunniajäsen Tuulikki Ilvonen (vasemmalla) ja hallituksemme jäsen hortonomi Jenni Paavola "rauhallisena hetkenä". Yleisöä oli paikalla oikein mukavasti.

Torstaina 7.4 vierailimme Koivulan Puutarhassa Elimäellä tutustumassa kasvihuoneiden kevättouhuihin. Tapio Koivula esitteli 9 kasvihuoneen valikoimat, joista suurin osa on sopimusviljelyä kaupungeille ja seurakunnille. Tapsa kertoi myös puutahan historiasta: Lakiasuolla on kauppapuutarhatoimintaa nyt jo neljännessä polvessa. Puutarhan mittasuhteista kertoo esimerkiksi viljelyssä olevien kesäbegonian taimien määrä - n. 30.000 kappaletta!
Lämmin kiitos isäntäväelle!

Valokuvat Jenni Paavola