Vuoden 2018 toiminta

Lauantaina 15.9. retkeilimme Mikkelin seudulle:

Hirvensalmen Taimisto, johon tutustuimme Teppo Kaarniemen opastuksella. Tapasimme myös Suomen tunnetuimman omenapuumestarin Anssi Krannilan.

​Kahvittelimme Kukka-Kahvilassa Hirvensalmella.

Seuraavaksi vierailimme Pirtin Kehräämössä, jossa oli Villa- ja lammaspäivät, vaikkakaan lampureita tuotteineen ei ollut paikalla. Teimme kuitenkin nopsan kierroksen tuotantotiloissa ja taisipa jokunen villanyssäkkä erilaisissa olomuodoissa lähteä matkaajien mukaan.

Kenkäverossa ruokailun jälkeen tutustuimme alueeseen oman mielenkiinnon mukaan ennen kotiinlähtöä.

Kiitos kaikille mukana olleille ja kuskillemme Jannelle.

Lauantaina 11.8. retkeilimme Jyväskylän suuntaan.

Aamukahvit nautimme Kahvila-ravintola la Kar de Mummassa,jossa oli varsin rauhallista aamutuimaan. Paikka oli viehättävä joella uiskentelevaa joutaenperhettä myöten.

​Seuraavaksi tutustumme omistajapariskunnan opastuksella  Tommolan tilaan (Leivonmäki). Näytepenkeissä oli vielä paljon kukkivia perennoja: syyskukkijat olivat parhaimmillaan. Varmasti jokainen kohtasi uusia kasvituttavuuksia. Melkoinen määrä taimikasseja kertyi linja-auton tavaratilaan! Suuret kiitokset Eijalle ja Simolle!

Ruokailimme idyllisessä Perhehotelli Gasthaus Ruuhipirtissä (Ruuhimäki). Ruoka oli erinomaista lähiruokaa ja meidät otettiin ystävällisesti vastaan, vaikka olimme tunnin aikataulusta edellä. Lämpimät kiitokset isäntäpariskunnalle!

Pistäydymme Pandan tehtaanmyymälässä Vaajakoskella. Silläpä oli melkoinen vilske ja aikamoinen määrä herkkuja löytyi kotiin viemisiksi.

Sitten vierailemme Terttu ja Pekka Montosen yksityispuutarhassa Vaajakoskella. Aivan ihastuttava paikka! Puutarhaa on rakennettu vuodesta 1973 lähtien. Kaikesta välittyi Pekan ja Tertun rakkaus puutarhaan ja sen hoitoon. Kokonaisuus oli upea; ei kuulemma suunniteltu sen kummemmin - tilanteen mukaan rakennettu. Erittäin taitavasti ja "hyvällä silmällä" kuitenkin hyötytarhaa myöten. Varmasti hyviä ideoita saatiin mukaan myös itse toteutettavaksi! Sydämelliset kiitokset Tertulle ja Pekalle!

​Kotimatkasimme Mäntyharjun kautta ja pysähdymme Miekankosken Kahvilassa. Vaikka oltiinkin jo melkein kotikulmilla, paikka oli monille uusi tuttavuus. Joillekin tosin jokakesäinen vierailupaikka. Karjalanpiirakat olivat kotitekoisia ja kinkku paikallista. Hyvää oli!

Retki oli oikein onnistunut: aikataulu oli rauhallinen, sää suosi, matkaseura oli mitä parhain ja kohteet mielenkiintoisia. Erikoiskiitos kuskillemme Jannelle turvallisesta, mukavasta ja jouhevasta kyydistä!

Lauantaina 9.6. retkeilimme Helsinkiin
Teksti ja kuvat Heli Veripää, Kuusakosken Puutarhayhdistyksen varapuheenjohtaja

Matka alkoi Kuusankoskelta aurinkoisessa, joskin tuulisessa säässä. Linja-auto oli täynnä innokkaita puutarhayhdistyksen jäseniä ja puheen sorinasta päätellen puutarhakokemuksia vaihdettiin. Kaunis alkukesä on ollut kaikille mieluinen, mutta kasveille haasteellinen kuivuuden takia.

Ensimmäinen puutarhakohteemme oli hyötykasviyhdistyksen ylläpitämä Annalan puutarha kauniine vanhoine rakennuksineen melkein keskellä Helsinkiä vanhassa kaupungissa.

Annalan kierroksemme lähti liikkeelle kahvilla sekä maittavin orvokein ja pelargonien kukinnoin koristelluin leivoksin. Oppaamme kertoi mielenkiintoisia asioita Annalan ylläpidosta ja yhteisestä tekemisestä. Kuultiin myös vinkkejä kasvien kasvatukseen savon murteella. Yksi kasvilava oli pyörätuolilla kulkevan ihmisen hoitama. Kasvilava oli mitoitettu niin, että pyörätuolilla pääsee lavan viereen ja voi hoitaa kitkemisen pyörätuolista. Valkosipulit olivat komeita, niitä kuulemma kerätään kun alalehdet alkavat kellastumaan. Kannattaa tehdä koenostoja, etteivät valkosipulit kehity liian vanhoiksi. Valkosipulin vanhuuden tietää siitä, että kynnet erkanevat. Mehun joukkoon kannattaa lisätä minttua, jolloin saa mehuun hyvän lisämaun. Annalassa viljelykierto on kolme vuotta. Citykanit olivat verottaneet satoa, joten juurikasmaan ympärille oli rakennettu aita. Annalassa oli myös palstaviljelijöille omat maat. Kierroksella näimme palstaviljelijöitä puuhissaan.

Annalan vanha orangeri eli historiallinen talvikasvihuone oli täynnä erilaisia pelargoneja. Seassa oli myös muita kasveja, kuten tomaatteja. Lintu oli oppinut tulemaan kasvihuoneeseen, kun ikkunat avautuivat.

Annalan jälkeen tutustuimme maittavaan ja herkulliseen kasvisruokaan Silvoplee-ravintolassa. Lautanen täyttyi nopeasti, kun seisovasta pöydästä piti maistaa kaikkea.

Seuraava kohde oli Helsingin Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, joka sijaitsee Vallilan siirtolapuutarhan vieressä. Alue oli hieno monine puineen, perennoineen, yrtteineen ja lääkekasveineen. Alueet oli rakennettu ja jaoteltu eri maanosien mukaan.

Poistulomatkalla kävimme vielä Ruotsinpyhtäällä Eijas Gardenissa, koska joka matkalta pitää saada kasveja, eikä niitä ollut monellakaan. Eija suostui odottelemaan meitä ja otti meidät sydämellisesti vastaan. Ostimme taimia, myytävänä oli harvinaisia valkoisia perennalajikkeita.

Päivä oli antoisa ja mukava. Seuraavaksi odottelemmekin yhdistyksemme elokuista (11.8.) retkeä Jyväskylään. Seuraa yhdistyksemme sivuja ja tule mukaan.

Lauantaina 19.5. Perennapäivä Kettumäellä yhteistyössä Kettumäen kansanpuisto ry:n kanssa.

Alkukevät eteni hieman verkkaiseen tahtiin, joten Perennapäivä Kettumäellä siirrettiin toukokuun alusta (5. päivä) toukokuun 19. päivään. Sää todellakin suosi: ei ollut enään hellettä eikä kylmä, vaan mukavan aurinkoinen ja lämmin päivä. Noin viisitoista yhdistysläista oli ahkeroimassa. Kasveja lahjoitettiin niin paljon, että pystyttiin "kasvittamaan" suunniteltua suurempi alue. Kettumäen kansanpuisto ry oli rakentanut hienot istutusalueet valmiiksi yhdessä suunnittelemiimme paikkoihin.
Kokki ja puutahuri Virpi Petäjämäki
kertoi villivihanneksista ja hyviä neuvoja antoi puutarhuri Pirkko Koskinen.
Kettumäen tapahtumassa oli mukana monia muitakin yhdistyksemme jäsenten lisäksi. Yhdessä tekeminen oli mukavaa. Kiitos osallistujille!
Kannattaa käydä tutustumassa alueeseen: Kotiseututie 10, Kuusankoski!

Lisää kuvia Facebook-sivullamme.

Perennapäivien ohjelma oli monipuolinen
Tässäpä työsarkaa!
Työn touhussa. Kuva Heli Veripää
Valmista tuli enemmän kuin ennakkoon suunnittelimme. Kuva Jaana Juutila
Tilanne 2.7. Kasvit voivat hyvin ja rakennelmia on tullut lisää.
Etualalla kultahelokkia ja kuunliljoja.
Vasemmalta: mm. jalopähkämöä, päivänliljoja, pelättimen profiili ja ruokokattoinen istuskelupaikka.

Torstaina 22.3. vietimme puutarhailtaa

parinsadan "puutarhaihmisen voimin". Kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille; niin esittelijöille, esiintyjille kuin vierailijoille. Kiitos myös Anjalankosken puutarhaseuralaisille sujuvasta yhteistyöstä!