Vuoden 2016 toiminta

Tiistaina 11.10. vietimme tupailtaa Heli Veripään vieraina. Ennen illan hämärtymistä ehdimme tutustua pihapiiriin ja sen kasveihin. Sisätiloihin siirryttyämme juttelimme niitä näitä asiaan (kivikkopuutarha) liittyen ja asian vierestä herkullisesta tarjoilusta nauttien. Mukavaa oli! Lämmin kiitos sekä osallistuneille että vieraanvaraiselle isäntäväellemme.

Lauantaina 13.8. retkeilimme Länsi-Suomeen:

Ensimmäinen kohteemme oli Salossa: kiersimme todella vaikuttavaa Ilolan arboretumia Ari Laakson opastuksella ja teimme ostoksia taimistolla.

Seuraavaksi lounastimme Wiurilan kartanossa - tai paremminkin sen komeassa talousrakennuksessa (Halikko). Tutustuimme myös museoon oppaan johdattamana ja näyttelyihin omatoimisesti.

Viimeinen kohteemme oli Rytsälän tila (Nousiainen), jonka emäntä Tuija Rytsälä esitteli meille upeaa puutarhaansa, silmiä hivelevää maisemaa ja rakennuksia. Näistä muodostunut kokonaisuus on lähes uskomaton. Persoonallisen tutustumiskierroksen päätteeksi nautimme maistuvat korvapuustikahvit.

Tihkusade ja matkan pituus ei tahtia haitannut; paljon oli komeaa ja mielenkiintoista nähtävää! Lämmin kiitos isännällemme ja emännillemme, osallistujille sekä kuskille! Kiitos Lehtosen Puutarhalle makoisasta välipalasta!

Lauantaina 18.6. retkeilimme Kotkan seudulle. Seurueeseen kuului kolmisenkymmentä  "retkeilijää".

Tutustuimme Jukka Söderholmin opastuksella Jokipuistoon Karhulassa sekä puutarhamyymälä Onnenpensaaseen, Fuksinpuistoon ja Katariinan Meripuistoon.

Tuuli yltyi, mutta m/s Jaana vei meidät melkoisesti keikutellen Rankin saareen. Keliolosuhteista johtuen visiittimme jäi vähän tyngäksi. Saaresta palattuamme kiertelimme sateisessa, mutta aina niin ihanassa Sapokassa.

Tällä kertaa sää ei tosiaankaan suosinut ja muutenkin matkaan tuli mutka jos toinenkin. Ihan mahtavaa oli kuitenkin retkeillä joustavan, reippaan ja iloisen porukan kanssa! Suuret kiitokset kaikille mukana olleille, Jukalle ja kuljettajallemme Raimolle!

Lauantaina 21.5. retkeilimme Verla - Hasula "akselilla" tutustumassa yhdistyksemme jäsenten Raija Lehtisen ja Pirjo Karhulan puutarhoihin. Käväisimme myös Verlassa. Lämmin kiitos Raijalle ja Pirjolle, kun pääsimme vierailulle ihaniin puutarhoihinne!

Lauantaina 23.4. siistimme jälleen talkoovoimin Kuusankosken vanhaa toria. Aamupäivän melkoisesta lumikuurosta huolimatta paikalla oli tusinan verran ahkeria haravan ja saksien heiluttajaa. Suuret kiitokset kaikille siistimiseen osallistuneille ja Elville "muonituksesta"!

Torstaina 31.3. vietimme Pelargoni-iltaa Kouvola-talon  Simelius-salissa:

• Kouvolan kirjastosta Anna-Mari Andersson esitteli mielenkiintoisia, hieman erilaisia, puutarhakirjoja.
  • pelargoneihin jo 15 vuotta sitten - omien sanojensa mukaan - hurahtanut  Helena Sirén tutustutti pelargonien hurmaavaan maailmaan asiantuntevalla ja kepeällä otteella.
  • Peltosen Puutarha myi komeita pelargonintaimia. Tarjolla oli runsaasti eri lajikkeita ja kauppa kävi!
  • Anjalankosken Puutarhaseuran jäsenet myivät arpoja, joiden tuotto menee Kouvolan puutarhayhdistysten yhteistyön tukemiseksi.

Tilaisuuteen saapui reilu 120 pelargoneista kiinnostunutta. Tilaisuutta juonsi aina niin miellyttävä Maire Huttunen Anjalasta. Maire ja Arja, yhdistystemme pj.:t, kertoivat alkuun lyhyesti yhdistystemme toiminnasta.