1.8.2015

PUUTARHAMATKAILUA PÄÄKAUPUNKISEUDULLA 1.8.2015

Lauantaina, elokuun ensimmäisenä päivänä odotettu reissu toteutui. Osallistujia olikiitettävästi; 34 henkilön ryhmä matkasi kohti uusia elämyksiä ja näkemyksiä!

Kahvipaussin jälkeen saavuimme Porvoon linja-autoasemalle sovittuun aikaan. Sieltä kyytiin tuli oppaamme kärhöasiantuntija Börje Fri.

Matka jatkui Porvoonjoen länsirannalle Porvoon keskustaan. Ensimmäinen kohde Köynnöspuisto yllätti täydellisesti upeudellaan; 130 m yhtenäistä kivikorimuuria, joka oli verhoutunut monikerroksellisiin, valtaviin kärhökasvustoihin. Toki puistossa oli muitakin köynnöksiä: mm. aasiankilpikierto, kultaköynnöskuusama, köynnösruusut, kelasköynnökset. Myös komeat köynnöskaaret olivat aivan uskomattomia.

Viereinen Valtiopäiväpuisto, joka tunnetaan nykyisin August Eklöfin puistona, ei myöskään jättänyt kylmäksi ketään. Kyseinen puisto on valmistunut v. 2009, jolloin tuli kuluneeksi 200 vuotta keisari Aleksanteri I:n vierailusta Porvoossa. Perennat ja köynnökset aaltoilivat valtavina värikkäinä massoina.

Puistoa halkoo leveä vesiaihe, jonka näyttävyyttä lisää runsas kiveys ja vesikasvit kuten kurjenmiekat.

Viereinen erilaisten maksaruohojen peittämä suuri alue oli myös aivan uskomaton! Saattaa vain kuvitella miltä alue näyttää keväällä, jolloin kymmenettuhannet sipulikukat, pääosin

valkoiset pikkunarsissit, peittävät alueen kukkamerenä. Perennaistutuksissa on paljon 1800 -luvulle tyypillisiä lajeja kuten malvat, päivänkakkarat ja rohtosormustinkukat. Oppaamme Börje Frin valaiseva ja värikäs kerronta puistojen kasveista ja synnystä oli erittäin antoisaa. Aikaa vain oli varattuna Porvoon kohteisiin aivan liian vähän…

Porvoon ihanien puistojen siimeksestä jatkoimme meren tuntumaan Sipooseen Mattaksen yksityiseen maatilapihaan. Alue käsittää noin hehtaarin alan erilaisia istutuksia. Puutarhan perustamisvuodet ajoittuvat 40-luvulle.

Noin 70 metriä pitkä ”kiinanmuuri” on melkoinen tilanjakaja. Peruskallion päälle on rakennettu noin metrin korkuinen kohopenkki, jossa erilaiset puut, köynnökset ja perennat ovat kasvaneet reheviksi värikkäiksi peittokasveiksi. Pioneja on paljon myös kärhöjä runsaasti.

Pihapiirin yhdessä osassa kasvaa myös runsaasti erilaisia vihanneksia ja muita hyötykasveja. Monimetrinen parsapenkki, rypäleterttuja notkuvat viiniköynnökset kasvihuoneessa ja lavoissa kasvavat erilaiset vihannekset antoivat viitteitä tulevasta sadonkorjuusta.

Sanat eivät riitä kertomaan sitä kauneutta, rehevyyttä ja runsautta, mitä saimme aistia toista tuntiakestäneen vierailumme aikana.

Ruokailu oli varattuna Mattaksen puutarhan lähellä sijaitsevaan Nevas Golfiin. Maukas kanapasta maistui, palvelu hyvää ja ympäristö viihtyisä.

Kolmas vierailu kohde jäljellä! Bussi suuntasi kohti Helsinkiä. Erityisesti kärhövalikoimista tunnettu puutarhakeskus Sofianlehto, oppaamme Börje Frin myymälä, tarjosi monenlaista nähtävää ja monen mukaan lähti kärhöjä ym. kotipihaan istutettavaa.

Sää suosi retkeämme - ei sadetta eikä hellettä - aurinkoista kesäistä keliä. Matkat sujuivat juohevasti Linjaliikenne Laurilan bussilla. Myös reitin mutkaiset, kapeat, yllätykselliset soratieosuudet luotsasi taitava kuljettajamme turvallisesti läpi.

Börje Frin asiantunteva opastus ja tiedon jakaminen kaikissa kohteissa sekä huumorilla höystetty tyyli kertoa asioita antoi kuulijoille paljon uutta käytännön läheistä tietoutta.

Reissu oli oikein onnistunut ja mukava kaikin tavoin. Kiitos kaikille mukana olleille !

-Arja

Köynnöspuisto Porvoo