6.4.2010

Tiistaina, Huhtikuun 6. 2010 kello 16:33

Yksi tutuimpia ja varmimpia ilmiöitä helmikuun aikaan on voimakkaasti heräävä ja kasvava mielenkiinto kevään kylvötouhuihin.

- Mitähän sitä tänä vuonna laittaisin kasvamaan, no tietenkin ne tutut, hyväksi havaitut sortit, mutta jotakin uutta, erilaista myös. Helmikuulla kiireesti pitkän taimikasvatuksen vaativat itämään, kuten chilit, paprikat, pelargoniat, orvokit, yrteistä vaikka basilika.

Kylvövaiheessa on tietenkin hyvä muistaa muutama perusasia:
- Mitä pienempiä siemenet on, sitä vähemmän niitä peitetään multaan, ihan pölymäisiä esim. ahkeraliisat, ei multaa päälle ollenkaan, muovi tai lasilevy kylvölaatikon päälle itämisen ajaksi – hyvä kuitenkin huomata, että jää vähän ilmarakoa, etteivät raukat tukehdu hapenpuutteeseen. Vastaavasti isot siemenet mm. ruusupavut pistetäänkin parin-kolmen sentin syvyyteen, että näin.
- Kylvöalusta on myös erittäin tärkeä, monet on oppirahat maksaneet kylvettyään siemeniä tavalliseen kukkamultaan ts. se on tarkoitettu ruukuissa kasvaville viherkasveille ynnä muille, joilla on jo kunnon juuret, joten ne tarvitsevat tuhdimman ja reilummin peruslannoitetun mullan. Siemenet, pistokkaat, koulittavat taimet puolestaan kevytrakenteisempaan, hyvin miedosti lannoitettuun taimimultaan.
- Tärkeää on myös tarkkailla kylvöksien kosteutta itämisen aikana ja myös sen jälkeen – suihkupullo on verraton apuväline, sillä saadaan pidettyä sopiva kosteus kylvölaatikossa, siis kosteana mutta ei
liian märkänä.

Jatketaan eteenpäin maaliskuuta kohti, sitten alkaakin jo häämöttää
tomaattien kylvöajat ja oma mielenkiintonsa on siinäkin, että mitä
lajiketta tomaateista tänä vuonna kasvattaisi, vaihtoehtoja on turhan
paljon, saattaa olla, että valitsen ainakin Päärynätomaatin.
Persilja ja ruohosipuli myös innokkaasti jo odottavat vuoroansa,
joten mukavaa askarta riittää.
- Arja Sarkanen, puheenjohtaja