Missä kasvaa vanhoja hyviä koristekasveja?

PDF-tiedostoLähetettävä tiedote.pdf (533 kB)
MTT:n tiedote
PDF-tiedostoA4 sipuli- ja perennaposteri.pdf (904 kB)
Sipulit ja perennat
PDF-tiedostoA4 puu-, pensas-, köynnösposteri.pdf (1.2 MB)
Puut, pensaat ja köynnökset

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT kerää tietoja vanhoista hyvistä koristekasveista, kuten sipulikukista, pioneista, daalioista, perennoista, köynnöksistä, pensaista ja puista. Ensisijaisesti kaivataan tietoja kokoelmista, mutta myös yksittäiset vanhat puutarhakasvit kiinnostavat. Vanhalla tarkoitetaan tässä yhteydessä 40-luvulla tai sitä ennen Suomessa kasvatettua kasvikantaa. Kasvin ei tarvitse kasvaa alkuperäisellä paikallaan, vaan se on voitu jakaa tai siirtää uuteenkin pihaan. Myös kasveihin liittyvät tarinat ovat arvokkaita.

Tietoja kootaan Kansallisen Kasvigeenivaraohjelman käyttöön. Mahdollisuuksien mukaan joitakin kokoelmia/kasveja käydään kesällä katsomassa. Jatkossa suunnitellaan, miten Suomessa taataan vanhojen hyvien koristekasvikantojen säilyminen.

Lisätietoa liitteinä olevissa tiedotteessa  sekä kasvikuulutuspostereissa (sipulit ja perennat / puut, pensaat ja köynnökset). Niistä löytyy myös verkko-osoite, jota kautta toivomme tietoja ensisijaisesti annettavan.

Lue tarkemmin klikkaamalla tästä:

www.mtt.fi/kasvigeenivarat