Historiaa

Kuusankosken Puutarhayhdistyksen perustaja
ja ensimmäinen puheenjohtaja
vuosina 1922-1937

Puutarhayhdistystoiminnan Kuusankoskella aloitti Kymenlaakson puutarhaviljelijäin yhdistys, joka toimi laajalla alueella käsittäen Kouvolan, Valkealan, Kuusankosken ja Haminan. Laajasta alueesta siirryttiin ensin Kouvolaan ja sittemmin Kuusankoskelle.

Kuusankosken puutarhayhdistys on perustettu vuonna 1922. Kuusankoskella puutarhatoiminta oli aktiivista tehtaan ansiosta. Kymiyhtiö perusti vuonna 1920 puutarhaosaston, jonka ensimmäinen puutarhuri oli Matti Sihvonen. Matti Sihvonen oli myös Kuusankosken puutarhaseuran ensimmäinen puheenjohtaja. Hänen aloitteestaan sai aikoinaan alkunsa myös Suomen Puutarhaviljelijäin Liitto (nykyinen Puutarhaliitto). Kuusankosken alueella on ollut kaupallista puutarhatoimintaa, palstaviljelyä ja tehtaan taimistoviljelyä (Aholan puutarhakoulu).

Puutarhayhdistys on järjestänyt puistojuhlia, puutarhanäyttelyitä ja pihakilpailuja. Onpa yhdistys kerännyt varoja tuoremehutoiminnallakin. Yhdistyksen tarkoituksena alun perinkin on ollut puutarhaviljelyksen edistäminen. Aikoinaan tärkeää oli tuholaistorjuntatyö, josta järjestettiin kursseja ja neuvontaa.

Nykyisin yhdistyksellä on noin 130 jäsentä ja toiminta on aktiivista. Yhdistys on ollut mukana valitsemassa "Meidän omaa pihaa" nykyisen Kouvolan alueelta, on järjestetty retkiä, luentoja ja neuvottu puutarhan rakentamisessa. Onpa viety päiväkotilapsille joulukuusikin, joka on koristeltu luonnon materiaalein.