Herätys talvihorroksesta – puutarhaneuvontailta 7.3.2013

Tämä karjalanneito eli neitopegonia on talvehtinut hienosti! Se on valmis luovuttamaan pari latvapistokasta ja kasvamaan komeaksi.
Pelakuuparka (tähtipelargoni)! Nähtäväksi jää, auttaako leikkaus, kastelu ja mullan vaihto. Kun on vihreää, on myös toivoa!

Neuvontaillassa esille tulleita aiheita.

Neuvojana Kuusankosken puutarhayhdistyksen puheenjohtaja, puutarhuri Arja Sarkanen

Pelargonin keväthuolto

Syksyllä ennen talvehdittamispaikkaan siirtoa leikataan kukat pois ja versoja voi vähän lyhentää niin ruukut mahtuvat pienempään tilaan.

Pelargonit viedään kesän jälkeen talvehtimaan mieluiten paikkaan, jossa on valoa ja viileätä (lämpöä n.5-10 astetta). Maakellarissa ja mökilläkin, jossa on peruslämpö, voi säilyttää. Jos viedään maakellariin tai vastaavaan paikkaan, annetaan mullan kuivahtaa puolikuivaksi ja vähennetään lehtiä homeen estämiseksi. Pelargoni on arka kylmälle, joten liian kylmään paikkaan ei kannata jättää sitä talvehtimaan. Annetaan olla noin 3 – 5 viikkoa ilman vettä, lannoitetta ei anneta.

Maaliskuussa otetaan ruukut sisälle , poistetaan kuivat, elottomat, ruskeat versot pois. Elinvoimaiset versot lyhennetään reilusti, tyvelle jätetään muutamia vihreitä lehtiä yhteyttämistä varten. Multaa ei tarvitse joka vuosi kokonaan vaihtaa, riittää pintamullan (noin kolmasosa mullasta) vaihto. Mullan voi vaihtaa samanaikaisesti leikkauksen kanssa, jos kasvi on hyväkuntoinen. Mullan vaihdon yhteydessä on varottava, ettei rikota kovin juuripaakkua. Pelargonin leikatuista huonokuntoisista oksista ei kannata ottaa pistokkaita. Kun pelargonia on leikattu, voidaan se tuoda valoisaan paikkaan sisälle, mieluimmin alle 24 asteen lämpöön. Jos on vaihdettu mullat kokonaan ja isonnettu ruukkua, aletaan lannoittaminen vasta muutaman viikon kuluttua.  Jos taas on vaihdettu vain pintamulta, aletaan varovasti lannoittamaan kastelujen yhteydessä. Pelargonin on hyvä kuivahtaa reilusti kastelujen välissä.

Lehtipistokkaita voi ottaa keväällä tai kesällä. Pistokkaaksi leikataan noin vaaksan mittainen latvaverso jossa on muutamia lehtiä ja myös vartta, missä näkyy nivelkohtia. Niihin alkaa kasvaa juuret. Alalehtiä ei laiteta multaan eli ne poistetaan. Pelargonin pistokas laitetaan suoraan multaan. Paras multa pistokkaan juurruttamiseen on kevyt taimimulta.

Pasuunakukka

Maaliskuussa pasuunakukassa on lehdettömät varret. Pasuunakukka leikataan iän mukaan niin, että siihen jää 15 – 30 sentin varret. Leikatut oksat voi pätkiä ja laittaa juurtumaan veteen tai multaa, jolloin saadaan lisää taimia. Talvisäilytyksessä kastelu hyvin vähäistä. Kesällä pasuunakukka on altis tuholaisille, joten kannattaa tarkkailla etenkin lehtien alapintoja. Lannoitukseen käytetään ravinnetta, jossa on paljon kalsiumia. Näin saadaan tukevampi kasvu ja kukinta runsaammaksi. Kastele pasuunakukkaa kesällä tasaisesti ja säännöllisesti. Kun vaihdat mullan, tarkista että ruukku on tarpeeksi iso. Pasuunakukalla on isot juuret.

Saintpaulia, paavalinkukka

Saintpauliaa voi lisätä lehtipistokkaista. Laita lehtipistokas taimi- tai kaktusmultaan niin syvälle, että lehtilavan tyvi menee multaan. Juuret tulevat lehden tyveen. Saintpaulia viihtyy parhaiten aamuaurinkoisella ikkunalla. Kastellaan lämpimällä vedellä lautaselle ja annetaan kuivahtaa ennen kuin kastellaan uudelleen.

Narsissiruukut

Kun narsissit ovat kukkineet, leikataan kukkavanat, mutta lehdet jätetään. Säilytetään viileässä, noin nollassa asteessa ja annetaan harvakseltaan vettä. Heti kun maa on sulanut istutetaan sipulit ulos perennapenkkiin tai pensaiden/ puiden juurelle, jolloin ne kukkivat seuraavana keväänä.

Jouluruusu

Jouluruusu viihtyy parhaiten säännöllisellä kastelulla, lannoituksella ja mieluiten viileässä paikassa. Se on herkkä lehtikirvoille, joten lehtien alapintoja on syytä tarkkailla. Keväällä jouluruusun voi istuttaa maahan puolivarjoiseen paikkaan, esimerkiksi pensaan alle. Ei viihdy märässä savimaassa. Ensimmäisenä talvena voisi kevyesti peittää.

Yleisiä ohjeita

Uusia viherkasveja hankkiessa kannattaa miettiä etukäteen minkälaiset olosuhteet kasveille on kotona tarjota. Onko valoa runsaasti vai niukemmin, miten paljon oma aika ja kiinnostus antaa myöten niiden hoidolle, halutaanko isoksi kasvavia vai pienikokoiseksi jääviä kasveja. Vaihtoehtoja on runsaasti ja siksi kannattaakin ostaa uudet hoidokit kukkakaupasta, jolloin ammattitaitoinen myyjä osaa suositella oikeat kasvit niihin olosuhteisiin, mitkä ostajalla on tarjota.